tisdag 18 september 2012

Multikulturell?

Det är det vi disskuterar i skolan för tillfället och det är fan intressant!

Dessutom har jag tur för en gångs skull och hamnar i en klass där folk faktis fattar sig på begreppen som slängs runt i klassrummet. Begrepp som rasism, diskriminering etc. sådana saker som brukar komma upp när man disskuterar det multikulturella samhället.

Visste nite att rasism är inte vad media säger att rasism är. Hur många har man inte stött på som anser att rasism är att en vit kanske slår ner en svart. Detta är visserligen också rasism, men det funkar också andra vägen, en svart som slår ner en vit för att personen i fråga är vit eller anammar något annat trosbegrepp än han själv.

Detta förbiser många, även politiker och media. Det är lika mycket rasism om en mörkhyad slår ner en vit människa för att han är vit, även om det händer i Sverige eller Finland eller Norge. Ja jag tror ni fattar. Det är fortfarande ett hatbrott och hets mot folkgrupp. Men folk har på senaste tid haft en tendens att ända döva örat till och kanske bara kalla det för misshandel.

När riksdagsvalet var i full gång i Sverige för några år sedan så var det en journalist som ville belysa denna del av rasismen i och med att det var så pass mycket prat om Sverige Demokraterna. Han skickade till alla ungdomsförbund och berättade att han hade hittat en film med minoritetstjej som blir nerslagen av ett majoritetsgäng på grund av hennes hudfärg och frågade om partierna kunde ta upp denna film på deras respektive hemsidor. Alla partier var hals över huvud förtjusta över detta för detta visade ju på rasismen i samhället och bad journalisten att skicka klippet till dem.

Men det fanns ju förstås en twist i det hela, filmen visade en vit tjej i en invandrartät förort som blir nerslagen av ett gäng med mörkhyad ungdomar. Nu ville partierna inte ta i detta klipp med tång längre, detta var ju inte rasism!

Jag blir sjukligt jävla irriterad på att politiska partier hjälper till att förstöra ordet rasism genom att säga att en sådan handling inte är rasism. Det är lika mycket rasism om det hade varit andra vägen runt med en mörkhyad tjej och en gäng med vita ungdomar. Ju förr folk får upp ögonen för detta destu bättre. Jag vill kunna säga att jag inte gillar en mörkhyad person på grund av något han har gjort, inte på grund av hudfärg, utan att bli kallad för rasist.

I slutändan måste ändringen komma genom att folk börjar förstå begreppet rasism. Jag kan inte säga att jag heller förstår rasism, det är ett ord med många nyanser. Men jag förstår i alla fall grundbegreppet och det är mera än vad man kan säga om många andra

"Jag är inte rasist, jag är pianist. Jag trycker ner både svarta och vita"

Peace out!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar